Mindfulness -KI - BML

Mindfulness
Mindfulness richt zich op het bereiken van innerlijke kalmte en rust. Zonder je daarbij in jezelf te keren en je van de omgeving af te sluiten.
Je aandacht wordt getraind om meer in het hier en nu te zijn. Je wordt bewust gemaakt van je gewoontes en oordelen. Je ontwikkelt de vaardigheid om bewuste keuzes te maken en specifiek te reageren op je dagelijkse activiteiten en contacten.
 
KI
Vertaald uit het Japans “Levenskracht”.
Ook hier gaat men uit van bewuste aandacht en het maken van bewuste keuzes in je dagelijkse situaties.
Met je aandacht als ondersteuning ervaar je hoe je:
  • anders over situaties kan gaan denken (zowel toekomst gericht als over het verleden)
  • moeilijke en prettige ervaringen aan kan gaan
  • je gevoel kunt bewaren. Levenskracht --> Leven vanuit kracht
  • hoe sterk je bent in ontspannen toestand
4 principes:
  • one point handhaven
  • ontspan optimaal, zich goed voelen en de dingen in hun natuurlijke toestand laten.
  • hou het gewicht aan de onderkant
  • Ki naar buiten laten stromen
 
BML
BML gaat er vanuit dat er in het lichaam weggedrukte overtuigingen meegedragen wordt, die onbewust ons gedrag beïnvloeden.
Interventies zijn gericht op het herkennen en doorbreken van blokkades en patronen in ons lichaam.
Non-verbale interventies als reactie op verbale uitingen.
Taal en lichaamswerk werken ondersteunt en versterkend aan elkaar.
BML koppelt lichamelijke interventies aan de context van het dagelijkse leven -> toepasbaar richting levende ontspanning
 
 
 
Interessante boeken:
Ki in het dagelijks leven van Koichi Tohei
Mindfulness bij autisme, zie ook de website mindfulnessbijautisme.nl. Een zeer praktisch boek voor iedereen.
Body & Mind Language van Jos Dolstra, maart 2014 verschijnt haar 2e boek
Stilstaan bij bewegen van Margot Groot